To miejsce można wykorzystać na własne propozycje skrótów na stronie

Gorąco polecam zabawę w szachy!
Poznaliście już zasady szachowe, jednak dla prawdziwego zrozumienia szachów potrzeba już lat. Traktując to jako hobby, naprawdę niewiele potrzeba, aby się dobrze bawić. Można zachęcić kogoś z domowników do gry, albo rozegrać partię szachową z osobą z klasy (np. przez telefon czy komunikatory). Można również spróbować swoich sił wykorzystując nowoczesne technologie w nauczaniu szachów: Internet( rozgrywki online i transmisje partii), Interaktywne podręczniki czy Programy szachowe. Zapewniam Cię, że otworzą się przed Tobą nowe ciekawe doświadczenia. Wkrótce turniej szachowy!
Mali szachiści, spróbujcie rozpoznać wasze prace? Bierki szachowe, które wykonaliście z plasteliny.

Magda Riske

Dla osób chcących zdobywać wiedzę na temat sztuki, historii i nauki proponuję wycieczkę w przestrzeni wirtualnej. Będziecie mieli okazję zwiedzić galerie świata i muzea. Odbędzie się to z bez biletów i kolejek. Na ten ciężki czas światowe muzea i galerie zapraszają do zwiedzania online. Bez wychodzenia z domu będziecie mieli możliwość przejścia się po British Museum w Londynie, Pergamon Museum w Berlinie, Van Gogh Museum w Amsterdamie, Galerii Ufizzi we Florencji, Musée d'Orsay w Paryżu czy National Gallery of Art w Waszyngtonie. Poniżej znajdziecie linki, które przeniosą Was bezpośrednio do stron.
Namawiam Was również do zapoznania się z projektem Google Arts&Culture. Jest to przedsięwzięcie internetowe, dzięki któremu użytkownicy mogą otrzymać dostęp do ogromnej ilości obrazów, w niesamowicie dużej rozdzielczości. Zachęcam do skorzystania.
Ewa Wyrzykowska

1.Britisch Museum, Londyn
https://britishmuseum.withgoogle.com/

2. Pergamon Museum, Berlin
https://artsandculture.google.com/entity/pergamon/m05tcm?hl=en

3. Van Gogh Museum, Amsterdam
https://artsandculture.google.com/partner/van-gogh-museum?hl=en

4. Uffizi Gallery, Florencja
https://artsandculture.google.com/partner/uffizi-gallery?hl=en

5. Musée d’Orsay, Paryż
https://artsandculture.google.com/partner/musee-dorsay-paris?hl=en

6. National Gallery of Art, Waszyntgton
https://artsandculture.google.com/partner/national-gallery-of-art-washington-dc?hl=en

W sieci pojawiły się różne inicjatywy, w ramach których znani pisarze czytają swoje książki, a także udzielają odpowiedzi na pytania czytelników. Chciałabym Wam polecić działania, w ramach których znani literaci czytają książki dzieciom.
Stowarzyszenie Unia Literacka przygotowało wspaniałą akcję: ,,UL z książkami", czyli wyjątkowy wirtualny festiwal literacki. Ma ona na celu promowanie dostępu do kultury online. Codziennie o 18:00, pisarki i pisarze spotykają się z czytelnikami w mediach społecznościowych. W tygodniu odbywają się spotkania dla dorosłych, a w weekendy dla dzieci. Te skierowane do młodyszych czytelników są nazywane dobranockami literackimi. Wszystkie spotkania transmitowane są na profilach twórców.

4 kwietnia z czytelnikami na facebooku połączył się Grzegorz Kasdepke - znany i ceniony pisarz książek dla dzieci i młodzieży, autor scenariuszy, dziennikarz. Podczas spotkania przeczytał na żywo opowiadania, z dopiero co wydanej książki ,,Nutka. Najbardziej muzykalna pszczoła świata".
Natomiast 5 kwietnia 2020 roku w wirtualnym spotkaniu wzięła udział Joanna Olech - pisarka, ilustratorka, krytyk literacki. Autorka znana uczniom z książki ,,Dynastia Miziołków". Podczas spotkania pisarka pokazała najfajniejsze książki dla dzieci i młodzieży (0-14 lat) z minionych dwóch-trzech lat, ulubionych przez siebie autorów.
Wszystkie nagrania spotkań z pisarzami są dostępne na stronie Unii Literackiej: https://www.facebook.com/unia.literacka/. Zachęcam Was do ich obejrzenia oraz śledzenia weekendowych dobranocek literackich.

Polecam również udział w cyklu spotkań on-line ,,Czytanki na czasie" zorganizowanym przez Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej - Ojce i Dziatki, gdzie pisarze czytają dzieciom fragmenty swoich książek. W okolicach godziny 13.00 na stronie fetiwalu jest przedstawiany pisarz, który zagości w waszych domach. Internetowe czytanie odbywa się o 19.00 na facebookowym profilu: https://www.facebook.com/MiedzypokoleniowyFestiwal.

Ewa Wyrzykowska

ORIGAMI to NIEZWYKŁA SZTUKA SKŁADANIA PAPIERU.
Składając go w specjalny sposób tworzy się ozdoby, przedmioty, zabawki. Japończycy wykorzystują orgiami jako prosty i niezawodny sposób rozbudzenia w dziecku ciekawości świata, fantazji i chęci samodzielnego tworzenia. Dlatego nie tylko w tym kraju, znalazło ono uznanie i zostało wprowadzone do procesu nauczania. Do składania nadaje się każdy papier: pakowy, gazetowy, jedno- lub wielobarwny, a nawet bibuła. Pamiętać jednak trzeba, aby każdą kolejną czynność wykonywać z dużą dokładnością. W Internecie i książkach o orgiami znajdziecie wiele modeli do złożenia. Gdy nauczymy się orgiami, możemy swoje umiejętności przekazać innym- wspólne składanie to wielka frajda!

Prezentowane prace wykonałam wspólnie z córką.

Opanowanie sztuki składania papieru, czasami wymaga prawdziwego mistrzostwa. Istnieją jednak także proste figury i formy, z którymi bez trudu poradzi sobie każdy – nawet ktoś, kto nigdy wcześniej nie miał z origami do czynienia. Jeśli trochę poćwiczysz, będziesz w stanie wykonać wiele papierowych przedmiotów.
W bibliotece szkolnej znajdziesz książki poświęcone sztuce orgiami.
Spróbuj samodzielnie wykonać papierową zabawkę „zygzak”, pomysł zaczerpnięty z książki Joan Sallas pt. „Origami dla przedszkolaków”.
Wesołej zabawy!

Drodzy Czytelnicy,
przygotowałam dla Was dwie propozycje zadań na nadchodzący tydzień. Te aktywności nie będą wymagały użycia komputera, zatem Wasze oczy będą mogły odpocząć. Ponadto pobudzicie swoją kreatywność i poznacie swoje ukryte talenty. Życzę dobrej zabawy!

WYZWANIE POETYCKIE, CZYLI WIERSZE Z GAZETOWYCH WYCINKÓW
Chciałabym Was zachęcić do stworzenia własnych wierszy z wycinków z gazet. Może to być niesamowita zabawa, w której będziecie musieli wykazać się kreatywnością, by z przypadkowych wyrazów stworzyć utwór poetycki. Na pewno każdy z Was ma w domu stare gazety, niepotrzebne czasopisma. Dodatkowo potrzebna Wam będzie kolorowa kartka papieru, klej i nożyczki. Rozpocznijcie swoją pracę od wycięcia słów i fraz z gazet. Niech ich będzie dużo. Może Wam w tym pomóc młodsze rodzeństwo. Następnie weźcie kartkę papieru i stwórzcie na niej swój własny wiersz z porozcinanych wyrazów. Pamiętajcie, pracujcie wyobraźnią, łączcie słowa w niespotykane kombinacje. Z pewnością uda się Wam stworzyć niezwykły wiersz. Gotowy utwór poetycki przyklejcie na kartkę. Zadbajcie, aby Wasz wiersz miał autora, tytuł, strofy, zwrotki. Zatem do dzieła! Jeśli chcecie pochwalić się własnymi pracami, zróbcie zdjęcie i prześlijcie je na maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Najciekawsze wiersze zostaną opublikowane w gazetce szkolnej i na stronie szkoły. Po powrocie do szkoły zrobię z nich wystawę. Koniecznie przynieście je do szkolnej biblioteki. Zapraszam do poetyckiej zabawy!

POZDROWIENIA Z DOMU
Zapraszam Was także do udziału w konkursie pt. ,,Pozdrowienia z domu", którego organizatorem jest portal CzasDzieci.pl oraz Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu pocztówki z pozdrowieniami. Nie z wakacji, nie z dalekich podróży, ale z domu. Co trzeba zrobić? Wykonujemy pocztówkę o formacie A6 (10,5 cm x 14,8 cm), metodą kolażu. Na każdej pracy zamieszczamy napis „Pozdrowienia z domu”. Sfotografowaną pocztówkę wysyłamy na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 9 kwietnia 2020 roku. Szczegółowe informacje o konkursie znajdziecie na stronie www.czasdzieci.pl. Wykonajcie pocztówkę „Pozdrowienia z domu” i zostańcie w domach, nie dając się nudzie!

Ewa Wyrzykowska

Drodzy Uczniowie!
Macie teraz niezwykłą okazję, by przeczytać wiele interesujących pozycji książkowych. Z wiadomych przyczyn, nie wypożyczycie ich w naszej szkolnej bibliotece. Zachęcamy Was do skorzystania z elektronicznych zasobów bibliotecznych. Wykorzystajcie ten trudny dla nas czas na czytanie, poznawanie nowych książek, autorów. Zachęcamy wszystkich do sięgnięcia po książkę. Poniżej prezentujemy linki do darmowych bibliotek cyfrowych.

WolneLeutury.pl
Darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki.

Lektury.gov.pl
Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki.

Polona.pl
Największa w Polsce biblioteka cyfrowa. Zawiera stare książki oraz inne zdigitalizowane zbiory. Większość z nich należy do domeny publicznej, więc są darmowe.

Zachęcamy również do skorzystania z oferty Empik, który przygotował promocyjny dostęp do bazy 11 tysięcy e-booków i audiobooków dostępnych w ramach aplikacji Empik Go dostępnej na Androida i iPhone’a.
Nauczyciele-bibliotekarze

Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach:  8.00 – 16.00 

Nasza biblioteka oferuje swoim czytelnikom bogaty księgozbiór, który obejmuje literaturę piękną, literaturę popularnonaukową z różnych dziedzin wiedzy, szeroki wybór lektur oraz zbiory multimedialne. Ponadto gromadzimy i eksponujemy pamiątki oraz publikacje związane z patronką szkoły – Świętą Królową Jadwigą. Przechowujemy literaturę związaną z naszym miastem i regionem. Prenumerujemy wiele tytułów czasopism dla uczniów i nauczycieli. Dbając o zaspokojenie  gustów czytelniczych i potrzeb edukacyjnych uczniów w miarę możliwości uzupełniamy nasz księgozbiór nowościami wydawniczymi oraz lekturami szkolnymi. Naszym celem jest przygotowanie uczniów do samodzielnego zdobywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. W naszych bibliotekach panuje miła i przyjazna atmosfera, która sprzyja nauce, rozwijaniu zainteresowań i pasji. Zapraszamy wszystkich do odwiedzin i realizacji własnych poszukiwań czytelniczych.


 Ewa Wyrzykowska, Magda Riske,


dwa pomieszczenia z księgozbiorem

czytelnia


Rządowy program "Książki naszych marzeń"

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Projekt Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez szachy w szkole"

Biblioteki szkolne są skomputeryzowane, użytkujemy program MOL – Optivum

 „Bliżej sztuki” – poznajemy twórczość artystów z różnych dziedzin sztuki- biorąc udział w wernisażach, organizowanych przez Muzeum Stanisława Staszica w Pile.


  • upowszechniają czytelnictwo i rozwijają kompetencje czytelnicze wśród dzieci  i młodzieży,
  • włączają się w organizację imprez czytelniczych o charakterze ogólnopolskim  i szkolnym,
  • rozwijają zainteresowania uczniów i promują talenty,
  • inspirują uczniów do przygotowywania prac konkursowych,
  • organizują konkursy: czytelnicze, artystyczne, fotograficzne,
  • zapraszają ciekawych ludzi na spotkania z uczniami,
  • promują swoją działalność w gazetkach szkolnych,
  • współpracują z różnymi instytucjami kultury i Radą Rodziców.
    • Konkurs czytelniczo- artystyczny pn. Pierwszaki prezentują wiersze polskich poetów dla najmłodszych - maj 2021, Magda Riske i Bogna Kotwińska
    • Konkurs kaligraficzny pn. Mistrz kaligrafii dla uczniów klas 2 – kwiecień 2021, Magda Riske
    • Konkurs ortograficzny pn. Mistrz ortografii dla uczniów klas 3- marzec 2021, Magda Riske
    • Konkurs literacki Czy znasz bajki i baśnie ? dla uczniów klas 4 - marzec 2021, Magda Riske
    • VII Turniej szachowy o Laur Królowej Jadwigi – maj 2021, Magda Riske
    • Konkurs literacko-plastyczny Lapbook – moja ulubiona książka dla uczniów kl. 5 - styczeń 2020, E. Wyrzykowska, M. Bartecka
    • Konkurs literacki pn. Wiersze z gazetowych wycinków dla uczniów kl. 6 – marzec 2021, E. Wyrzykowska
    • Konkurs fotograficzny pn. Sleeveface, czyli nowa twarz książki dla uczniów kl. 7 – listopad 2020, E. Wyrzykowska
    • Konkurs Pięknego Czytania Legend o Królowej Jadwidze dla uczniów kl. 8 – maj 2021, E. Wyrzykowska

  • 1-3

    4

    5

    6

    7

    8


Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania w klasach I-III:

1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

4) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

6) Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;

8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;

10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

11) Maria Krüger, Karolcia;

12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;

15) Joanna Papuzińska, Asiunia;

16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

23) Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

24) Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek

 

Lektury obowiązkowe IV-VI:

1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;

2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);

3)René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);

4) Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;

5) Ignacy Krasicki, wybrane bajki;

6) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;

7)Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);

8) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;

9) Bolesław Prus, Katarynka;

10) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;

11) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;

12) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;

13) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;

14) Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, 
o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, 
o Orfeuszu i Eurydyce;

15) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym 
o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;

16) Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;

17) Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;

18)Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;

2) Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;

3) Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;

4) Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;

5) Olaf Fritsche, Skarb Troi;

6) Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;

7) Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;

8) Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;

9) Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;

10) Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);

11) Kornel Makuszyński, wybrana powieść;

12) Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;

13) Karol May, Winnetou;

14) Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;

15) Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;

16) Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;

17) Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;

18) Sat-Okh, Biały Mustang;

19) Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;

20) Alfred Szklarski, wybrana powieść;

21) Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;

22) Wybrane pozycje z serii Nazywam się...(np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

 

Lektury obowiązkowe VII – VIII :

1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;

2) Aleksander Fredro, Zemsta;

3) Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;

4) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;

5) Ignacy Krasicki, Żona modna;

6) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);

7) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;

8) Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;

9) Juliusz Słowacki, Balladyna;

10) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;

11) Sławomir Mrożek, Artysta;

12) Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).

 

Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego,

Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);

2) Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;

3) Arkady Fiedler, Dywizjon 303;

4) Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;

5) Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;

6) Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei(fragmenty);

7) Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;

8) Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;

9) Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;

10) Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);

11) Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945(fragmenty)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

 

 

  • Konkurs pięknego czytania wierszy polskich poetów dla uczniów z klas 1 (maj).
  • Zabawy w pisanie, konkurs pn. Mistrz kaligrafii dla uczniów klas 2 (luty).
  • Konkurs ortograficzny Mistrz ortografii dla uczniów klas 3 (marzec).
  • Konkurs literacki Czy znasz legendy o królowej Jadwidze? dla uczniów klas 4 (maj).
  • IX Turniej szachowy o Laur Królowej Jadwigi (maj).
  • Konkurs literacko-plastyczny Lapbook – moja ulubiona książka dla uczniów z klas 5 (luty).
  • Konkurs fotograficzny Sleeveface, czyli nowa twarz książki dla uczniów  z klas 7 (listopad).
  • Konkurs Pięknego Czytania Legend o Królowej Jadwidze, dla uczniów z klas 7, 8 (maj).

Podkategorie

  • upowszechniają czytelnictwo i rozwijają kompetencje czytelnicze wśród dzieci  i młodzieży,
  • włączają się w organizację imprez czytelniczych o charakterze ogólnopolskim  i szkolnym,
  • rozwijają zainteresowania uczniów i promują talenty,
  • inspirują uczniów do przygotowywania prac konkursowych,
  • organizują konkursy: czytelnicze, artystyczne, fotograficzne,
  • zapraszają ciekawych ludzi na spotkania z uczniami,
  • promują swoją działalność w gazetkach szkolnych,
  • współpracują z różnymi instytucjami kultury i Radą Rodziców.

Back to top