Pedagog i psycholog
Zadania szkolnej poradni
Do zadań pedagoga SZKOLNEJ POARADNI należy między innymi:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
- Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach,
- Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy,
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Zadania, o których mowa realizowane są we współpracy z:
- Rodzicami
- Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
- Nauczycielami i pracownikami innych szkół
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną
- Poradniami Specjalistycznymi
- Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga gdy:
- nie radzą sobie z nauką
- ktoś naruszy ich prawa;
- ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- potrzebują pomocy i rady;
- chcą po prostu z kimś porozmawiać;
- chcą poradzić się, wybierając przyszłe studia, zawód;
Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy wtedy gdy:
- dziecko ma problemy z nauką, licznymi nieobecnościami i odnalezieniem się w szkole;
- problemy z zachowaniem, z rówieśnikami;
- uzyskania informacji i pomocy dla swoich dzieci;
- problemy osobiste ( z doświadczenia wiem, jeśli dziecko nie upora się z prywatnym problemami, nie mamy co liczyć na pełne zaangażowanie się w proces nauki )
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego;
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów;