To miejsce można wykorzystać na własne propozycje skrótów na stronie

Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach:  8.00 – 16.00 

Nasza biblioteka oferuje swoim czytelnikom bogaty księgozbiór, który obejmuje literaturę piękną, literaturę popularnonaukową z różnych dziedzin wiedzy, szeroki wybór lektur oraz zbiory multimedialne. Ponadto gromadzimy i eksponujemy pamiątki oraz publikacje związane z patronką szkoły – Świętą Królową Jadwigą. Przechowujemy literaturę związaną z naszym miastem i regionem. Prenumerujemy wiele tytułów czasopism dla uczniów i nauczycieli. Dbając o zaspokojenie  gustów czytelniczych i potrzeb edukacyjnych uczniów w miarę możliwości uzupełniamy nasz księgozbiór nowościami wydawniczymi oraz lekturami szkolnymi. Naszym celem jest przygotowanie uczniów do samodzielnego zdobywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. W naszych bibliotekach panuje miła i przyjazna atmosfera, która sprzyja nauce, rozwijaniu zainteresowań i pasji. Zapraszamy wszystkich do odwiedzin i realizacji własnych poszukiwań czytelniczych.


 Ewa Wyrzykowska, Magda Riske, Ewa Smęda


dwa pomieszczenia z księgozbiorem

czytelnia


Rządowy program "Książki naszych marzeń"

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Projekt Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez szachy w szkole"

Biblioteki szkolne są skomputeryzowane, użytkujemy program MOL – Optivum

 „Bliżej sztuki” – poznajemy twórczość artystów z różnych dziedzin sztuki- biorąc udział w wernisażach, organizowanych przez Muzeum Stanisława Staszica w Pile.


  • upowszechniają czytelnictwo i rozwijają kompetencje czytelnicze wśród dzieci  i młodzieży,
  • włączają się w organizację imprez czytelniczych o charakterze ogólnopolskim  i szkolnym,
  • rozwijają zainteresowania uczniów i promują talenty,
  • inspirują uczniów do przygotowywania prac konkursowych,
  • organizują konkursy: czytelnicze, artystyczne, fotograficzne,
  • zapraszają ciekawych ludzi na spotkania z uczniami,
  • promują swoją działalność w gazetkach szkolnych,
  • współpracują z różnymi instytucjami kultury i Radą Rodziców.

Konkursy proponowane w roku szkolnym 2019/2020
1. Miejski Konkurs Fotograficzny pt. „Kadr z wakacji” dla uczniów klas 7-8, październik.
2. I ty potrafisz napisać ciekawą książkę - listopad.
3. Powiatowy konkurs artystyczny pt. „Stwórz własną książkę!” oraz fotograficzny „Tak czytam!”- listopad.
4. Pocztówka z ulubionym bohaterem literackim, konkurs dla uczniów klas 4 – grudzień.
5. Pierwszaki w bibliotece - grudzień.
6. Mistrz ortografii 2020 - konkurs dla uczniów klas 3, marzec.
7. Lapbook – moja ulubiona książka, konkurs dla uczniów klas 5 – marzec.
8. Chcę być mistrzem kaligrafii, klasy 2 - kwiecień.
9. VII Turniej szachowy o Laur Królowej Jadwigi - maj.
10. Konkurs Pięknego Czytania, konkurs dla uczniów klas 6 – maj.
11. Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy pt. „Moja przygoda z legendami polskimi” o tytuł Mistrza Pięknego Czytania dla uczniów klas 7 – 8, maj.
12. Powiatowy konkurs czytelniczy pt. „ Krótko, aczkolwiek ciekawie o książce”- maj.

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania w klasach I-III:

1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

4) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

6) Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;

8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;

10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

11) Maria Krüger, Karolcia;

12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;

15) Joanna Papuzińska, Asiunia;

16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

23) Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

24) Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek

 

Lektury obowiązkowe IV-VI:

1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;

2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);

3)René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);

4) Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;

5) Ignacy Krasicki, wybrane bajki;

6) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;

7)Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);

8) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;

9) Bolesław Prus, Katarynka;

10) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;

11) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;

12) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;

13) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;

14) Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, 
o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, 
o Orfeuszu i Eurydyce;

15) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym 
o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;

16) Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;

17) Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;

18)Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;

2) Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;

3) Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;

4) Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;

5) Olaf Fritsche, Skarb Troi;

6) Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;

7) Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;

8) Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;

9) Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;

10) Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);

11) Kornel Makuszyński, wybrana powieść;

12) Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;

13) Karol May, Winnetou;

14) Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;

15) Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;

16) Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;

17) Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;

18) Sat-Okh, Biały Mustang;

19) Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;

20) Alfred Szklarski, wybrana powieść;

21) Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;

22) Wybrane pozycje z serii Nazywam się...(np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

 

Lektury obowiązkowe VII – VIII :

1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;

2) Aleksander Fredro, Zemsta;

3) Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;

4) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;

5) Ignacy Krasicki, Żona modna;

6) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);

7) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;

8) Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;

9) Juliusz Słowacki, Balladyna;

10) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;

11) Sławomir Mrożek, Artysta;

12) Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).

 

Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego,

Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);

2) Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;

3) Arkady Fiedler, Dywizjon 303;

4) Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;

5) Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;

6) Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei(fragmenty);

7) Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;

8) Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;

9) Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;

10) Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);

11) Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945(fragmenty)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

 

 

Podkategorie

  • upowszechniają czytelnictwo i rozwijają kompetencje czytelnicze wśród dzieci  i młodzieży,
  • włączają się w organizację imprez czytelniczych o charakterze ogólnopolskim  i szkolnym,
  • rozwijają zainteresowania uczniów i promują talenty,
  • inspirują uczniów do przygotowywania prac konkursowych,
  • organizują konkursy: czytelnicze, artystyczne, fotograficzne,
  • zapraszają ciekawych ludzi na spotkania z uczniami,
  • promują swoją działalność w gazetkach szkolnych,
  • współpracują z różnymi instytucjami kultury i Radą Rodziców.

Back to top